365 stemmer. Det er et tal, som hurtigt forsvinder i mængden af alle de andre tal fra en valgnat og i den næste dags fintælling.
Men for mig er det ikke abstrakt.
356 mennesker på Sjælland har givet mig noget meget personligt: tilliden til at tale på deres vegne. Det er selve essensen af det demokratiet tilbyder — og noget af det mest betydningsfulde!
Jürgen Habermas gik bort tidligere på måneden, 95 år gammel — tysk filosof og samfundsteoretiker, der satte samtalen og den fælles fornuft i centrum for sin forståelse af demokratiet. Han brugte et helt liv på at minde os om, at demokratiet ikke bare er stemmer og mandater — det er samtalen. Den ægte, åbne udveksling mellem mennesker, der mødes som ligeværdige og forsøger at forstå hinanden. Det er den slags demokrati, jeg tror på.
De fleste af jer er stødt på mig på forskellig vis. Foran et supermarked. Til en debat. I en kandidattest. Måske har I siddet med min flyer i toget — eller algoritmen har ført jer forbi et opslag om noget, I alligevel interesserede jer for. Uanset hvordan vi fandt hinanden: jeg har prøvet at lytte. Og jeg har bragt mine egne perspektiver på banen, som jeg ser dem — ærligt og uden omsvøb.
Dette er mit første folketingsvalg — efter at være kommet hjem til Danmark efter næsten 20 år i udlandet. Det gør de 356 stemmer endnu mere betydningsfulde for mig, fordi ganske få kender mig, og det jeg brænder for.
Jeg har ikke fået mandat denne gang. De kommende år vil jeg arbejde på at blive mere kendt — særligt inden for udenrigs- og forsvarspolitik, som jeg brænder for og vil dyrke langt mere fremover. For verden er i bevægelse. Den verdensorden, vi har taget for givet, er under pres — og Danmark skal navigere klogt og modigt i det, der kommer. Det er noget af det, jeg engagerer mig i politik for.
Men altså - nu bliver der igen tid til at sidde i håndboldhallen, lave kaffe til årets forestilling og høre om uforståelige kodninger, hårde tacklinger og alt det andet, ungerne bringer med hjem fra deres liv. Det er også derfor jeg gør det — for deres fremtid. For det Danmark, de skal arve og leve i.
Jeg glæder mig til debatten med jer, feedback og tanker. Og tak for den store tillid.
Foto: Jesper Kamp Nielsen
Valgkampen er i gang i Næstved – og jeg og resten af holdet er klar!
Plakaterne hænger, kaffen er drukket, og holdet står stærkt. Men det her handler om mere end plakater og gulerodskage.
Det handler om retningen for Næstved. Om ansvarlig ledelse. Om klare prioriteringer.
Og om at turde tage beslutninger, der gør vores kommune stærkere – ikke bare i morgen, men om 10 og 20 år.
På plakatrunderne møder vi borgere, der stopper op, hilser, dytter og siger: “Bliv ved.”
Det gør vi!
Vi tror på et Næstved med handlekraft. Med ordentlig økonomi og trygge rammer for familier, ældre og erhvervsliv!
Tak til alle jer, der knokler, bakker op og tager debatten.
Nu går vi hele vejen!
