I går aftes var jeg til vælgermøde om højspændingsledningerne, der planlægges til at skære sig gennem det smukke sydsjællandske landskab på store, nye elmaster.
Det handlede om noget meget konkret: Skal kablerne op i luften — eller ned i jorden?
Svaret burde være enkelt. Det er teknisk muligt at grave dem ned. Det ved vi, fordi andre dele af det samme kabel godt kan graves ned, når det nærmer sig København. Og der ligger allerede et nedgravet kabel i området.
Men klimaministeren afspiser folkevalgte lokalpolitikere med usaglige svar om, at det teknisk ikke kan lade sig gøre. Det kan det altså godt.
Vi var et samlet hold af kandidater og nuværende folketingsmedlemmer fra Sydsjælland — og vi er enige: Kablerne skal graves ned. Selvom det bliver dyrere. Fordi det ER muligt. Og fordi der er mere på spil end et kabel.
Der er tale om turismen, fugleruterne, bierne der mister orienteringen under højspændingsmasterne, Skovtårnet i Næstved, der trækker besøgende til regionen — og om ejendomsværdier for de familier, der ellers skal have en 50 meter høj mast i baghaven.
Men bag den konkrete sag ligger et større og mere bekymrende spørgsmål: Hvordan sikrer vi folkelig opbakning til den grønne omstilling, når borgernes høringssvar ignoreres og lokale stemmer ikke respekteres?
Jeg mener, vi er nødt til at gå Energinet Danmark efter i sømmene. Er de bygherrer, teknisk rådgiver — eller reelt et politisk organ for klimaministeren? Hvad er deres mandat? Og hvor er konsekvensberegningerne for trækfuglene, bierne og de lokale turisterhverv?
Den grønne omstilling skal gå hurtigere. Det er jeg ikke i tvivl om.
Men ikke på bekostning af sund fornuft og den lokale opbakning, vi er nødt til at have med, hvis det skal lykkes.
Tak til Luftledninger Nej Tak – Jordkabler Ja tak og Sjællandske Næstved for at samle lokalsamfundene til en god og vigtig debat og skaffe vigtig faglig og uvildig ekspertise.

