Derfor vil jeg sænke din skat
Socialdemokratiet, Moderaterne og den røde fløj har gennem valgkampen argumenteret for at du skal betale MERE i skat. Konservative har fremlagt en skatteplan for hvordan du skal betale MINDRE.
Fordi vi hellere vil udvide skattegrundlaget – når flere danskere arbejder mere, betales der også samlet set mere skat. Og når firmaerne kan beholde flere midler selv, investerer de – og det skaber nye arbejdspladser.
Jeg vil sænke skatten for helt almindelige danskere som dig og mig ved at:
Øge satsen for beskæftigelsesfradraget
Fjerne grænsen over beskæftigelsesfradraget.
Beskæftigelsesfradraget – tænk på det som den del af din løn, som staten ikke må røre. En beskyttet lomme. I dag er den lomme ret lille – kun 12,75% af din løn er fredet. Jeg vil gøre den større, så 15,05% er fredet i stedet.
Og så er der loftet – i dag stopper den fredede lomme ved en bestemt løn. Tjener du over grænsen, får du ikke mere fradrag, uanset hvor hårdt du arbejder. Det loft vil jeg fjerne helt, så gevinsten ved at arbejde mere gælder uanset hvad du tjener.
En skolelærer og en SOSU-assistent med to børn får med disse to forslag 20.000 kr. mere om året til dem selv. Ikke som en gave – men fordi de får lov til at beholde mere af det de selv har tjent. Får du højere løn, får du endvidere glæde af at loftet er fjernet.
For firmaerne handler det om at kunne konkurrere. I resten af Europa er selskabsskatten lavere – tænk på det som at danske virksomheder løber med en tungere rygsæk end deres konkurrenter. Jeg vil lette den rygsæk ved at:
sænke selskabsskatten fra 22% til 17%. Det er win-win – virksomhederne investerer mere, lønningerne stiger med knap 2%, og vi øger BNP med 67 mia. kr. på sigt.
Og så vil jeg:
fjerne elafgiften permanent
– fordi din elregning ikke skal stige, bare fordi regeringen har brug for flere penge.
Kombineret med mit tidligere opslag om folkepensionisterne giver skattepakken alle arbejdende danskere flere penge i hånden. Knap 33.000 flere vil tage et job – og Danmark bliver 104 mia. kroner rigere.
For feinschmeckere - forslaget koster statskassen 34,35 mia. kr. Dem finder vi ved at spare i erhvervsstøtten, effektivisere den statslige drift, justere en række overførelsesindkomster, sænke dimittend-dagpenge og afskaffe Arne-pension og efterløn.
Jeg tror grundlæggende at vi skal arbejde os ud af Danmarks udfordringer – ikke beskatte os ud af dem.
Det er et individuelt ansvar, en opgave for erhvervslivet – og en politisk forpligtelse til at gøre samfundskagen større.

